گزارش برنامه دربند به توچال

گزارش برنامه جمعه 89/11/8

مسیر دربند به 1- قله توچال 2-ایستگاه پنج

سرپرست : آقای حسنی


در دوراهی دره اسون به شیرپلا دو تن از دوستان با اجازه سرپرست به قصد صعود به قله توچال مسیر پناهگاه شیرپلا را در پیش گرفتند. قرار بر این شد که تا ساعت 14:30 به مینی بوس در ولنجک برسند. در غیر اینصورت مینی بوس حرکت کند.

ادامه نوشته

شيركوه يزد

      بمناسبت سالروزپيروزي انقلاب اسلامي ايران

     كانون كوهنوردي فرهنگراي بهمن برگزارميكند

صعود به قله 4075 متري شيركوه يزد


زمان حركت روزسه شنبه12 /11/ 89 ساعت  22

برگشت روز جمعه 15 /11 /89 ساعت 7 صبح تهران

برنامه 3روزه ، رفت وبرگشت باقطار مي باشد

همنوردان علاقمندبه شركت دراين برنامه ميتوانندبا شماره 09123043245

با آقاي هاشم زاده تماس بگيرند


گزارش صعود به قله کلک چال 89/11/1

هدف ما امروز فتح قله کلکچال است که در منظومه شبرنگ ازآن به عنوان نخستین محل نبرد رستم و شبرنگ نام برده شده است .کلکچال را به یخجال پربرف هم معنی کرده اند که یکی از قله های رشته کوه البرز مرکزی به ارتفاع 3350 متر و مشرف به شهر تهران می باشد در سال 1339 پناهگاه بسیار وسیع و مجهزی در ارتفاع 2600 متری آن توسط سازمان پیشاهنگی بنا شد.

ادامه نوشته

گزارش برنامه سرخه حصار   89/10/24

ارتفاع اين منطقه از سطح دريا از1450 تا 2600 متر است.جاده خجيريكي ازراههاي ارتباطي اين منطقه است كه ازدوراهي زرشكي منشعب مي شود كه حدودا 14 كيلومتراست به جز جاده قصرفيروزه ازراههاي ديگر عمدتا جيپ رو هستند نيز ميتوان  به اين گنجينه طبيعي بي نظير ايران عزيزرسيد.

رودخانه جاجرود درحاشيه اين منطقه جريان داردكه درطول مسير خود بيشه زارهاي انبوه وباغهاي پردرخت راسيراب مي سازد.ريه تنفسي تهران زيبنده ترين نامي است كه به اين منطقه  به عنوان تنها بازمانده زيستگاه طبيعي اطراف پايتخت داده شده است. مجموعه اي زنده ازتنوع زيستي گياهي و جانوری كه جايگاه بسيارارزشمند درايران وحتي جهان دارد.پس ازسال 1350 بمنظورقرق كامل منطقه وتبديل آن به شكارگاه سلطنتي اراضي داخل منطقه مانند ده تركمن ازاهالي خريداري گرديد ودرسال 1358 اين زيستگاه به حفاظت سازمان محيط زيست درآمد .علاوه برگله هاي آهو كه تماشاي جست و خيزشان انسان رابه وجد مي آورد. پستانداراني مانند، كل، بز، قوچ ، ميش،گراز، پلنگ، كفتار،روباه، خرگوش و....دراين منطقه زيست مي كنند كه بندرت قابل مشاهده اند.

ادامه نوشته

تقویم ورزشی سه ماهه چهارم سال 89

تقویم سه ماهه چهارم سال 89

سازمان فرهنگی هنری کانون کوهنوردی فرهنگسرای بهمن

نام برنامهسرپرست برنامهروز و تاریخ برنامهساعت حرکتمکان حرکت
سرخه حصارآقای زندجمعه 10/24 بامداد 5:15فرهنگسرای بهمن
كولك چال به قله پياز چالآقای محمدیجمعه 1 / 11"فرهنگسرای بهمن
دربند به قله توچالآقای حسنیجمعه 8 / 11 "فرهنگسرای بهمن
ولنجك به ايستگاه7 آقای گنجی جمعه 11/15 "فرهنگسرای بهمن
قله شير كوه يزدآقای هاشم زادهپنج شنبه و جمعه 21 و 22 /11 "فرهنگسرای بهمن
سنگان به آبشار يخيآقای مظاهرجمعه 11/29 "فرهنگسرای بهمن
دركه به هفت چشمهآقای زاهدجمعه 6 / 12 "فرهنگسرای بهمن
قله كركس كاشانآقای دهروان پنج شنبه وجمعه 13 / 12 "فرهنگسرای بهمن
حاجي آبادبه دارآبادآقای یزدانیجمعه 20 / 12 "فرهنگسرای بهمن
 آخرين هفته سال آزاد

"

از علاقمندان جهت شرکت در این برنامه ها خواهشمندیم جهت هماهنگی با آقای هاشم زاده 9123043245 تماس حاصل نمایند .

پیمایش ولنجک به ایستگاه 7

هوا صاف و بسیار عالی بود وقتی به ایستگاه 2 رسیدم گویی کوهستان لباس سپید عروسی بتن کرده بود .

گزارش کامل را در ادامه مطلب بخوانید .


ادامه نوشته

قابل توجه كليه همنوردان

باتوجه به اصلاحيه هاي پذيرفته در شيوه نامه مركز تشكلهاي مردمي كه دستورالعملي شامل آيين نامه واساسنامه فعاليت كانونها مي باشد.

به همين مناسبت تشكيل جلسه اي توسط مسئول كميته اداري كانون كوهنوردي فرهنگسراي بهمن آقاي عبداله هاشم زاده جهت پيرامون موضع شيوه نامه وبرنامه نويسي زمستاني اعلام ميگردد. شركت گسترده شما عزيزان همنورد به موجب توسعه روز افزون فعاليتهاي مشاركتي از نظر كمي و كيفي خواهد گرديد.

زمان جلسه دوشنبه 20/10  ساعت 18 الي 30/19

 مكان سالن شطرج فرهنگسراي بهمن

سنگان

گزارش سنگان  89/10/10

  با سر پرستي آقاي يزداني ساعت حركت 5:10 بامداد  با ذكر صلوات از درب شرقي فرهنگسراي بهمن حركت كرديم. ازجاده امام زاده داوود نرسيده به كن ازسه راهي سنگان وارد جاده سنگان شده وساعت 6:20 به روستاي سنگان بالا رسيديم وبعد از خواندن نماز  باكمي تمرينهاي كششي خودرابراي پيمودن مسير آماده كرديم.

از جاده شوسه كه جديدا با تكه پاره كردن تن طبيعت زبان بسته ايجادشده ادامه مسير داديم .پس ازرسيدن به دوراهي به نام دو آب به طرف آبشار سنگان رفتيم. ساختار قسمت جنوبي رودخانه  بيشترسنگي است واكثرباغات سيب، آلبالو، گيلاس وگردو سمت شمالي رودخانه كه بيشتر خاكي است ايجاد شده اند.

ادامه نوشته

گزارش دشت هويچ

جمعه 3/10/89 ساعت حركت 20/5  بامداد ازجلودرب شرقي فرهنگسراي بهمن بانثار صلواتي جهت سلامتي همه همنوردان وپيشكسوتان ورزش كوهنوردي . ابتداپس ازپشت سرگذاشتن لواسان به ده افجه رسيديم.اين روستامسير صعودبه قله هاي پرسونِ، ريزان،  وآتشكوه مي باشد.اهالي روستاباشغل باغداري  عمدتا آلبالو گيلاس وسيب امرارمعاش مي نمايند.پس ازرسيدن به دشت هويچ كه ازسه جهت بوسيله كوههااحاطه شده چندتن ازدوستان به  خاطر سنگيني مسيربه استراحت پرداختند وبقيه گروه با سبك كردن كوله های خود به سمت قله آتشكوه ادامه مسير دادند.

ادامه نوشته

پیمایش جنگل الیمستان 89/8/26

ساعت 8 :30  بعدازظهر روزچهار شنبه مورخ26/8/89 با وسيله ميني بوس از جلودرب فرهنگسرا به سمت جاده هراز حركت كرديم پس ازسرازيرشدن ازگردنه امام زاده هاشم به سمت آمل با مشاهده تابلو امامزاده لهاش به جاده فرعي به طرف روستاي اليمستان ادامه مسير داديم .

ادامه نوشته

گزارش برنامه صعود به ورجین 89/9/12

                                                           به نام خالق هستي  

    گزاش برنامه جمعه 12/9 1389 منطقه رودبار قصران مسير كلوگان به امامه

بر سربرگ امروزدفتر زندگي نوشتم عشق به خالق هستي عشق به رفاقت عشق به صداقت

ساعت 30/5 با نثار صلواتي جهت سلامتي كوهنوردان بخصوص پيشكسوتان بي ادعا از جلو درب فرهنگسراي بهمن با ميني بوس حركت كرديم. پس از طي مسافتي ساعت 7 بامداد به ده كلوگان رسيديم. وبعد از نرمشهاي كششي توسط آقاي عبدالله هاشم زاده ومعرفي منطقه ادامه مسير داديم. بعداز گذشتن ازداخل ده ازكناررودخانه پرآب كه سرچشمه ان از قله هاي بالادست مثال مهرچال پير زن كولم مي باشد وازسمت جنوب مشرف به قله ورجين مي باشد كه لواسانات دردامنه هاي جنوبي آن گسترده شده.

گزارش کامل را در ادامه مطلب بخوانید.

ادامه نوشته

اطلاعیه

با عرض سلام و احترام

به اطلاع می رساند:

1.انتخابات کانون کوهنوردی فرهنگسرای بهمن جهت تعیین دبیر جدید کانون و هیئت مدیره جدید بزودی برگزار خواهد شد.

2.جهت شرکت در انتخابات لازم است شخصاً فرم عضویت کانون( فرم مخصوص فرهنگسرا ) را پر نموده و همراه با کپی شناسنامه تحویل دهید.

3.روز دوشنبه 89.8.17 ساعت21-19  به عنوان تاریخ  و ساعت جلسه تنظیم و تحویل فرم عضویت تعیین شده است.

4.خواهشمند است شخصاً در تاریخ و ساعت ذکر شده با همراه داشتن کپی شناسنامه به سالن شطرنج فرهنگسرای بهمن مراجعه فرمایید.

5.کسانی که به هر دلیل فرم عضویت فرهنگسرا را پر نکرده باشند در روز انتخابات حق رای نخواهند داشت.

6.این جلسه عمومی است و تمامی اعضاء ملزم به شرکت در آن می باشند.

7. داوطلبان جدیدی که قصد ثبت نام در گروه را دارند می توانند در جلسه شرکت نموده با پر کردن فرم و تحویل مدارک به عضویت گروه در آیند.

لطفا شما نیز اطلاعرسانی کنید و همنوردان را مطلع سازید.

متشکرم

گزارش تصویری برنامه روستای امامه  89/7/30

ادامه نوشته

عکسهای صعود به دماوند

ادامه نوشته

گزارش صعود به دماوند مورخ 7 و 8 مرداد

صعود به قله دماوند همیشه و در هر حال جذاب و فراموش نشدنیست . صعود افتخارآفرین جمعی از اعضای کانون فرهنگسرای بهمن هم ازین امر مستثنا نیست پس بخوانید گزارش این صعود را به قلم آقای جهاندیده  و شعری از ایشان در وصف حال این صعود . امیدواریم عکسهای صعود هم هرچه سریعتر به دستمان برسد تا جذابیت آن کامل شود .
 اي كه عشق دماوند درسر پروري                               عشق مي بايد در آغوشش شوي

چون دماوند رازدار عاشق است                                  گر شكافي سينه اش هزاران راز هست

 اين دماوند است برخود پرورد چون آرش                       باكمانش مي گشايد مرز ايران با غرور افتخارش
ادامه نوشته

بدانید و آگاه باشید 22-89

به اطلاع کلیه اعضای کانون کوهنوردی فرهنگسرای بهمن  می رساند برنامه صعود به

قله دماوند پنج شنبه و جمعه مورخ 7 و 8 مردادماه به سرپرستی آقای عبدا...

هاشم زاده اجرا خواهد شد جهت هماهنگی و ثبت نام با سرپرست برنامه تماس

حاصل نمایید .

بدانید و آگاه باشید (21-89)

کمیته اداری اعلام کرد :

جلسه  این هفته روز دوشنبه به تاریخ 89/5/4 از ساعت 9-7 بعدازظهر در سالن شطرنج برگزار خواهد شد.

موضوع جلسه:

بررسی و برنامه ریزی برای صعود به دماوند

حضور کلیه اعضاء ضروری است.

بدایند و آگاه باشید

 

به مناسبت گرامیداشت روز ملی دماوند 11/04/89 کانون کوهنوردی فرهنگسرای بهمن برگزار می کند.

صعود به پناهگاه 4200 متری قله دماوند و شرکت در همایش رینه که به همین مناسبت ترتیب داده شده است.

ساعت حرکت: 4:30 صبح جمعه 11/04/89

از علاقمندان تا ساعت۲۴4 تاریخ 09/04/89 ثبت نام بعمل می آید. جهت ثبت نام با سرپرست آقایان و بانوان تماس حاصل فرمائید.

ضمناً به همین مناسبت تیم ((رهوار)) تحت نظارت کانون فرهنگسرای بهمن در تاریخ 3،4/04/89 موفق به صعود قله دماوند شدند.

منتظر حضور سبز شما عزیزان هستیم.

 

بدانید و آگاه باشید

  با عرض پوزش جلسه ۷/۴/۸۹ برگزار نمی شود

گزارش درکه

صبح جمعه یک گروه 17 نفره به سرپرستی آقای بهرام بغمایی به قصد درکه فرهنگسرا را ترک گفتیم.

6:45 درکه یکی از کوهپایه های تهران که  هماره با آغوشی باز پذیرای  کوهنوردان می باشد اشتیاق وصف ناپذیری را درونم بیدار می کند گویی همین چند لحظه پیش نبود که مشکلات زندگی روح و ذهنم را مکدر کرده بود.

 گزارش: فرزانه مهدیزاده

عکس: نازنین یغمایی

ادامه نوشته

انار

روزی روزگاری، مردی در باغش چندین درخت انار داشت. و سالها به هنگام پاییز، انارهایش را در سینی های نقره ای، بیرون اقامت گاهش می گذاشت و بر سینی ها علایمی می گذاشت که بر آنها نوشته بود: (( یکی بردارید نوش جان))

اما مردم می گذشتند و هیج کس  از میوه برنمی داشت. بعد مرد فکری کرد و یک سال، هنگام پاییز، دیگر در سینی های نقره ای انار نگذاشت، اما بر آنها نوشته هایی گذاشت که می گفت: (( این جا بهترین انارهای کشور را داریم، اما بهایشان گران تر از انارهای دیگر است.))

و همه ی  مردان و زنان از همسایگی دوان دوان آمدند تا انار بخرند.

جبران خلیل جبران

 شاعر جوانی به شاهزاده خانم گفت: (( دوستت دارم.))

و شاهدخت پاسخ داد: (( من هم دوستت دارم، کودکم.))

 ـ (( من کودکت نیستم، من مردم و دوستت دارم.))

و شاهدخت گفت: (( من مادر پسران و دخترانی ام، و آنها پدران و مادران پسران و دخترانی اند؛ و سن یکی از پسران پسر من، بیش از تو است.))

پس از مدتی، شاهزاده خانم درگذشت. اما پیش از اینکه نفس عظیم زمین، نفس آخر او را پس بگیرد، با خود گفت:

ـ (( محبوبم، تنها پسرم، شاعر جوانم، شاید روزی دوباره با یکدیگر ملاقات کنیم و من هفتاد ساله نباشم.))

جبران خلیل جبران

 

سمفونی صبر

صبر يعني چه؟ چرا صبر مي كنيم؟ در عصر اينترنت پر سرعت، كارت هاي شتاب، انفجار اطلاعات، قطارهاي سريع السير، فست فود، قهوه فوري، سوپ فوري، مديريت يك دقيقه اي و صميميت ده دقيقه اي، چرا صبر كنيم؟

صبر كنيد.

انتخاب صبور بودن يكي از مهمترين انتخاب هاي ما در زندگي است و آگاهي از اهميت سرنوشت ساز صبر از مهم ترين ويژگي هاي انسان موفق در سراسر دنياست. ادبيات ايران و جهان سرشار از ضرب المثل ها و حكايت ها در بيان اهميت صبر و فضيلت صبر است. اما صبر صرفا يك فضيلت نيست بلكه يك ضرورت است . بسياري از اوقات بين شكست و موفقيت را فقط صبر فاصله انداخته است. گر صبر كني ز قوره حلوا سازي  بازي با كلمات نيست، بلكه بيان حقيقتي اساسي از طرز كار كل عالم هستي است.

خوب كه بنگريم،‌ كل طبيعت سمفوني صبر مي نوازد. بهار تا پايان زمستان صبر مي كند. روز تا پايان شب صبر مي كند. گياهان همگي صبورانه منتظر مي مانند تا در زمان خود و در فصل مناسب خود رشد كنند يا شكوفا شوند يا ميوه دهند. و باد و مه و خورشيد و فلك در كارند و با صبر خود همه كارها را در زمان خود به بهترين نحو ممكن انجام مي دهند. فقط ما آدم ها هستيم كه بي صبر هستيم.

چرا ما اين قدر بي صبر هستيم؟ زيرا در فرهنگ دنياي امروز، ما را طوري تربيت نمي كنند كه صبور باشيم. شايد هيچ واژه اي به اندازه ي بي صبري مشخصه ي عصر ما نيست. صبحها صبر كردن براي اينكه كامپيوترمان روشن بشود ناراحت كننده است. اگر بعد از روشن شدن چراغ سبز، ماشين جلويي ما بلافاصله حركت نكند بوق ها ست كه به صدا در مي آيد . ما صبر نداريم و در هيچ صفي هم طاقت نداريم بايستيم. در همه جا صبر به كلي مقوله اي ضد فرهنگي شده است.

همه ما ضرب المثل "عجله كار شيطان است" را شنيده ايم اما ضرب المثل را كه حاصل اعصار هستند سرسري مي گيريم و فكر مي كنيم براي ما گفته نشده است. گفته اند" شتاب از شيطان است و صبر از خدا" اما چرا؟ زيرا واقعيت اين است كه در هر كاري كه عجله كني بيشتر طول مي كشد و شتاب زدگي به شكست مي انجامد. ما بارها و بارها در طول زندگي خودمان و ديگران شاهد اين حقيقت هستيم. خدا مي خواهد ما موفق باشيم بنابراين ما را به صبر فرا مي خواند. بي صبري نه تنها باعث طولاني شدن كار مي شود بلكه بيشتر اوقات اصلا ما را به مقصد نمي رساند و حتي به بي راهه مي كشاند. ما صبر نمي كنيم چون مي خواهيم در وقت مان" صرفه جويي" كنيم بعد دو برابر وقت مان و عمر مان را صرف جبران خطايي مي  كنيم كه در اثر بي صبري مان كرده ايم. و گاه خطاها جبران ناپذيرند.

ادامه نوشته

قله آهنگرک   89.2.17  

 عرض به خدمت شما که جمعه گذشته برنامه مان عوض شد .خبر آوردند که حوالی میگون و هملون سیل آمده و پلها را آب برده . این شد که گروه  32 نفره ما از آهنگرک سر در آورد و جایتان خالی رفتیم واولین قله سال 89 شد قله آهنگرک.

گزارش این هفته در واقع mix  هتی عسل است!!!

 هتی یا همان فرزانه خانم مهدیزاده از احساس صعودشان به قله برایمان گفته اند وعسل خانم هم دوست جدیدمان است که قبلا هم به عنوان (شاهد آشنا) توی وبلاگ سر به سرمان می گذاشت و این بار به نویسندگان مان پیوسته و برنامه این هفته را از منظر نگاه  خود تا کنار چشمه برایمان تعریف کرده.

نکته دیگر اینکه متاسفانه این هفته عکاسان گروه ( آقای زند و خانواده یغمایی ) هیچکدام حضور نداشتند و عکسها محصول موبایل 5800 هتی جان است. در واقع هتی جان پس از ضربه ای که چند هفته پیش به سرش خورده چنان فعال شده که نگو...گزارش می نویسه... عکس می گیره... می خونه...خسته نباشی هتی جان.

و این شما... و اینهم گزارش هتی عسلی.... بخوانید و لذت ببرید.

                                                            آتیه

ادامه نوشته

گزارش ایگل 10/02/89

طبق معمول هميشه ساعت 5:45 در حاليكه آرامش و سكوت بر همه جا حكمفرما بود و تاريكي شب مي رفت تا جايش را به روشنايي روز بده  آهنگ فرهنگسراي بهمن كردم.

چه تصادف جالبي بعد از اينكه تاكسي گرفتم متوجه شدم همان تاكسي هفته گذشته است من را يادش آمد و دو تا از دوستاني را كه پياده طي مسير مي كردند من هم متاسفانه  بي انصافي كردم و گذاشتم تا فرهنگسرا پياده بيايند.

ساعت 6 جلوي درب فرهنگسرا ديدار با دوستان و سلام صبح بخير و شكايت خانم گچلو از بي مسئوليتي دوستاني كه آمار ندادند بنابراين بايد منتظر ماشين بعدي بمانيم.

ادامه نوشته

15 راهکار کوچک برای رسیدن به شادی

۱ـ  بر سكوت متمركز شويد. هنگامي كه سكوت فرا رسيد، در آن زندگي كنيد. بكوشيد به هر جا مي رويد،‌پيك آرامش باشيد. مردمان سخت كوش، هرگز به كار بيهوده و آنچه سرگرمي است نمي پردازند. با اين همه بدانيد زمانيكه به كار سرگرم كننده روي مي آوريد، زماني است كه تباه نمي شود.

2 ـ هميشه تمايل بر اين است كه در دگرگوني هاي زندگي بر رويدادي آزاردهنده متمركز شويم.از استرس هاي خويش نهراسيد و گاه تغييرات را بپذيريد.

3 ـ زيباترين ظرف ميوه خوري را پركنيد، خوردن ميوه استرس را كاهش مي دهد. با خوردن ميوه بيشتر احساس آرامش مي كنيد.

4 ـ‌هر كاري را ده دقيقه زودتر آغاز كنيد، اين كار به ويژه در سفر شما را از استرس دير رسيدن دور مي كند. در اين راه ده دقيقه آرام در اختيار شماست. ده دقيقه پيش از آنكه دل مشغولي بعدي فرا رسد.

5 ـ بدترين نگراني ها با آينده پيوند دارد. تشويش به مشكلي كه هنوز فرا نرسيده است. به اينك و حال بينديشيد و از استرس دوري جوييد.

 6ـ در بررخورد با مردمان و رويدادها تمرين كنيد تا بهترين را ببينيد. با اين كار از بدبيني دور و مثبت گرا مي شويد. مثبت گرايي و خوش بيني به آرامش مي انجامد.

7 ـ در اتاق خود آيينه اي بزرگ و زيبا بياويزيد، به هنگام ملال روبه روي آن بايستيد،‌ به خود نگاه كنيد و لبخند بزنيد. حاصل اين كار آرامش است.

8 ـ‌ برتر بودن را به ديگران وانهيد و از پيامد آن شگفت زده شويد. از آنچه هستيد خوشنود باشيد. گاه اين كار تن آرامي شما را بيشتر مي كند.

9 ـ افسوس گذشته را خوردن نابخردانه است. گذشته فقط در خاطر شماست. توجه به اين واقعيت ها شما را آرام مي كند.

10 ـ آرامش را از كودكان بياموزيد. ببينيد آنها  چگونه از هر لحظه خويش لذت مي برند. همچون كودكان باشيد و به آرامش دست يابيد.

11 ـ به انديشه هاي آرام بخش روي آوريد؛ صحنه هاي آرام بخش را تصور كنيد،‌ نوايي آرام بخش را به خاطر آوريد و ببينيد چگونه دگرگون مي شويد.

12 ـ بي نظمي هاي فيزيكي تنش آفرين است، آشفتگي زدايي راهي است به سوي آرامش.

13 ـ پرنده اي زيبا يا حيواني كوچك را در خانه نگه داريد. به او مهر ورزيد و از اين راه، دستياري براي راهيابي به آرامش بيابيد.

14ـ احساس ناخوشايند به ديگران،‌ شما را آزار مي دهد نه ديگران را. به خاطر آرامش خويش بخشنده باشيد.

15ـ‌ گاهي با خويش خلوت كنيد. در را ببنديد و به نيازها و مسئوليت هاي خويش بينديشيد؛ هر روز دست كم زماني را صرف اين كار كنيد.

موفقیت۱۸۷

مورچه طلایی

 مورچه طلايي صبحها بيدار مي شد و تا شب دانه هاي گندم را همراه مورچه هاي ديگر از مزرعه تا لانه به دوش مي كشيد. يك روز صبح خورشيد طلوع كرد اما مورچه طلايي بيدار نشد.  خورشيد بالاتر آمد مورچه هاي ديگر سر كارشان رفتند ولي مورچه طلايي بيدار نشد. غروب شد و خورشيد پشت كوه رفت مورچه ها به لانه ازگشتند با دانه هاي طلايي گندم. بعد همه خوابيدند تا صبح روز بعد كه تلاش ديگري را آغاز كنند كه مورچه طلايي بلند شد و از لانه بيرون رفت. نفس بلندي كشيد و با خوشحالي به راه افتاد. كرم شب تاب او را د يد با نورش راهش را روشن كرد و گفت: " اين جا چه مي كني تو الان بايد كنار بقيه خواب باشي...."

مورچه گفت:" از اين به بعد مي خواهم شب ها كار كنم نه روز! شب تاب گفت: " اما تو براي اين ساخته شدي كه روزها كار كني و شب بخوابي و من بر عكس تو روزها مي خوابم و شب ها بيدارم و كار مي كنم. "

مورچه اخمي به ابرو انداخت و گفت: " كي اين قانون را گذاشته من اعتراض دارم. در روز همه حشرات و مورچه ها سياه و قرمز دنبال غذا هستند و به زحمت غدا پبدا مي كنيم تازه اگرخوراك پرنده ها نشويم، اما شبها همه خوابند حتي پرنده ها پس راحت مي شود غدا پيدا كرد. حالا تماشا كن."

ادامه نوشته

احساس مشترک خوشبختی

   محققان مي گويند زوج هايي كه از ضمير "ما" بيشتر از ضمير "من" و "تو" استفاده مي كنند، خوشبخت تر ند. محققان دانشگاه "كاليفرنيا" واقع در "بركلي"، مكالمات 154 زوج ميانسال و جوان را در مورد مسايل مورد اختلافشان در ازدواج بررسي كردند، روبرت لونسون، استاد روان شناسي كه در اين تحقيق همكاري داشته، گفت: محققان دريافتند زوج هايي كه از ضماير "ما" و " مال ما" استفاده مي كردند، رفتار مثبت تري نسبت به هم داشتند و تنش هاي رواني كمتري از خود نشان مي دادند. وي افزود: " بر عكس زوج هايي كه با استفاده از "من" و "تو" بر جدايي شان تاكيد مي كردند، رضايت كمتري از ازدواج داشتند كه اين موضوع به ويژه در مورد زوج هاي مسن تر صدق مي كرد. در اين مطالعه، زوج هاي مسن تر نسبت به همتاهاي ميانسال خود بيشتر از ضمير ما استفاده مي كردند كه اين امر نشان مي دهد رويارويي با موانع و غلبه بر چالش ها در كنار هم در مسير طولاني زندگي، احتمالا به زوج ها حس بيشتري از يك هويت مشترك را مي دهد. 

 هفته نامه سلامت

رابطه حرفهاي سطحي با احساس خوشبختي

يك محقق ايراني دانشگاه واشنگتن در نتايج  تحقيقات خود نشان داد افرادي كه بيشتر وقت خود را صرف شايعه پراكني، حرف هاي بيهوده و مسايل پيش پا افتاده مي كنند و حرف هاي سطحي مي زنند كمتر نسبت به ديگران احساس خوشبختي مي كنند. سيمين وزيره كه از مادري فرانسوي و پدري ايراني متولد شده است ليسانس خود را در رشته روان شناسي از كالج كارلتون درمينه سوتا و دكتري خود را در روان شناسي اجتماعي از دانشگاه تكزاس در آستين دريافت كرده است. نتايج بررسي هاي اين محقق ايراني نشان مي دهد سطح خوشبختي افرادي كه وقت خود را صرف مكالمات پيش پا افتاده مي كنند به شدت پايين مي آيد. تيم اين استاد ايراني به مدت چهار روز 78 جوان را از هر دو جنس كه همگي دانشجوي دانشگاه بودند مورد بررسي قرار دادند. اين دانشمندان در مدت اين چهار روز موضوعات گفتگوهاي اين افراد را ثبت كردند و سپس به مطالعه بر روي ارتباط ميان اين موضوعات و سطح خوشبختي هر يك از شركت كنندگان در اين تحقيق پرداختند. نتايج اين تحقيقات نشان داده كه ساكت بودن و تنها ماندن ارتباطي با سطح خوشبختي ندارد بلكه گفت گوهاي زياد نقش مهمي در ميزان خوشبختي دارند. سيمين وزيره در اين خصوص توضيح داد: " جواناني كه اغلب بيش از ديگران در مورد مسايل مهم و پر مفهوم حرف مي زنند خوشبخت تر هستند. در حالي كه در  طرف مخالف، كساني را پيدا كرديم كه تنها به حرف زدن درباره شايعات و مسايل پيش پا افتاده بسنده مي كنند و كوتاه و سطحي حرف مي زنند كه احساس خوشبختي در اين افراد بسيار پايين است. " اين محقق ايراني پس از بررسي محتواي 20 هزار مكالمه اي كه مدت زمان هر يك 5/12 دقيقه بود به اين نتايج دست يافت.

خبرگزاري مهر

لغتنامه های متحرک

 لغتنامه هاي متحرك

 كلمه به چه دردي مي خورد؟ اين چه سوالي است كه داريم مي پرسيم! كلمه، نشانه و سمبلي از يك شيء خارجي است. ما در ذهن خودمان اشياء، اتفاقها، انسان ها و موجودات خارج از خودمان را اسم گذاري مي كنيم و اين اتفاق در زبان و توسط كلمه مي افتد. درخت ما را ياد موجودي مي اندازد كه شاخ و برگ دارد و ريشه در زمين و از دل زمين در آمده و نمي تواند تكان بخورد و  حرف بزند و..... اما ما با يك كلمه درخت همه اين توضيحات را منتقل مي كنيم. كلمات،‌ ساخته شده اند تا كمترين زحمت رادر بازسازي تصويري و شفاهي و زباني و كتبي دنياي خارج از خودمان داشته باشيم. هر چقدر كه كلمات كسي بيشتر باشد دنياي او بزرگتر و متنوع تر است. هر چقدر كه دنياي كسي متنوع تر باشد راحت تر مي تواند با ديگران ارتباط كلامي و كتبي برقرار كند. هر چقدر كه كلماتي كه در چنته داريم متنوع تر باشد راحتتر مي توانيم  دنياي اطراف خودمان را توصيف كنيم. كلمات مثل رنگ ها هستند و هر چقدر كه يك نقاش، رنگهاي بيشتر و متنوع تري در چنته داشته باشد مي تواند نقشهاي واقعي تر، قشنگ تر و دلنوازتري خلق كند.

ادامه نوشته

قدرت سکوت و آرامش

قدرت سکوت و آرامش

در سكوت صداي روح شنيده مي شود و از اين كه به خوبي مي تواني درونت را حس كني خرسند هستي.

اما اين سكوت كجاست؟ با اين زندگي كه براي خود ساختيم آيا سكوت و آرامش وجود دارد؟ زندگي ما پر از انواع صداهاست. همه جا توي خانه، خيابان، محل كار و فروشگاهها سرو صدا و جود دارد امروزه در خانه با وجود تلويزيون، انواع سيستم هاي موسيقي و تلفن و كامپيوتر جايي براي آرامش باقي نمي ماند.اين صداهايي كه اطراف انسانها را پر كرده ملودي هاي طبيعي و دلپذير را از بين برده اند و كسي به ندرت صداي پرنده يا وزش باد را ميان شاخه هاي درختان مي شنود. انسان هاي امروزي سرگرم زندگي مدرن خود هستنند و به جز صداي سيستم ها ي ماشيني كه اطرافشان را پر كرده چيزي نمي شنوند. حتي به ندرت ديده مي شود كه با هم حرف بزنند. در واقع اين تاثير فاجعه آميزي روي زندگي ما انسان ها دارد.مدام در وضعيتي كه پر از سرو صدا و آشفتگي است زندگي مي كنيم. به جايي رسيديم كه گويي از سكوت مي ترسيم و آن را دشمن خود مي دانيم اما چقدر ناداني است كه اين گونه فكر مي كنيم. در واقع سكوت يكي از بزرگ ترين دوستان ماست كه اگر خوب تمرين كنيم تاثير شگفت آوري روي ما خواهد گذاشت.

صداهاي دروني

درون واقعي خود را بشناسي

ادامه نوشته